söndag 19 december 2010

Låsa och låsa upp!


Jag gick upp vanlig tid i morse. Klockan sex. Pappa hjälpte mig att slå på Barnkanalen. Och sen satt jag i soffan och tittade på tv och läste lite till klockan halv sju medan mina morgontrötta föräldrar låg kvar i sängen. Men halv sju, då är det faktiskt dags att gå upp! Så jag plockade ned grötpaketet från bänken och gav till pappa. Han fattade vinken och gjorde frukost. Men häpen blev han när han såg att jag lyckats ta bort skohornet ur kökslådorna! Vilken min! Nu kan jag - förutom det då - öppna och sätta på/stänga av diskmaskinen, låsa upp spännbandet som håller två av våra dörrar öppna, öppna ugnsluckorna och - om jag vill - slita upp frysen. Men det sista gjorde hemskt ont när jag provade (fick dörren i pannan) så jag brukar låta bli.

När jag inte tricksar upp lås brukar jag klättra upp på köksbordet, klättra upp på soffarmstödet och stå på tå där och försöka nå datorn som står på sekretären intill, flytta runt stolar av alla slag (köksstolar, barnstolar och ministolar), ställa mig på sittkudden och sträcka mig så mycket jag kan för att trycka på alla knappar på tv och stereo, öppna garderoberna i sovrummet och försöka krypa in i dem och stänga om mig. Men egentligen är jag rätt trött på allt det här. Jag vill ha mer äventyr. Till exempel leka mer med Edwin! Han var här i dag - så roligt! Och i morgon bitti kommer han igen, fast då utan föräldrar. Vad kul vi ska ha!

Inga kommentarer: