torsdag 3 juni 2010

Att ge, ge och ge


Det är så mycket jag vill ha! Egentligen allt, och inte nu utan redan en stund innan jag kommer på att jag vill ha det.
Därför är vardagen fylld av besvikelser - för nästan allt som jag försöker få tag i - porslin, knivar, pennor, plastpåsar, tidningar, elsladdar, ja allt av intresse som finns i ett hem - allt sådant hindrar mamma och pappa mig från att ta tag i. Så snart jag är nära att hugga tag i nåt spännande, försvinner antingen föremålet direkt eller också flyttar någon resolut på mig. Trist!

Men jag är inte bitter för det! Tvärtom! Jag har nyligen funnit, att det är saligare att giva än att taga.
Jag har börjat ge mamma och pappa saker. Som blöjor. Man tar en ny blöja, räcker över den till mamma och hon tackar snällt. Så jag ger henne en till. Och en till. Ända tills blöjorna är slut - och då börjar vi om. Eller samma variant, fast med mina stora legobitar. Jag tar en bit i sänder, räcker till mamma eller pappa. Och till slut har jag gett dem allt jag har. Och det känns så skönt och fint! Om ni inte redan gjort det, så pröva att vara riktigt generös! Allt du ger, får du tiofalt igen!

Idag fick jag t ex en fin eftermiddag i en av Södermalms vackraste trädgårdar, som ni ser! Jag fick leka på gräsmattan med pappa i över en timme, ända tills jag var helt slut och bara var tvungen att lägga mig i barnvagnen och sussa. En toppenutflykt!

Inga kommentarer: